Japan the Sequel

24 april 2019 - Fukuoka, Japan

Mijn laatste week Japan was ook direct de meest bijzondere. Ik besloot na al het neongeweld en toeristendrukte van de grote steden met de hogesnelheidstrein van Kyoto een dagje naar Hiroshima te reizen en vanuit daar 5 dagen te verblijven in het Zuiden van Japan in een guesthouse bij een Zenmonnik. Vanuit daar naar Fukuoka om de vleugelboot naar Busan in Korea te pakken en dat was een heeeel goed idee (al zeg ik het zelf). In Hiroshima was ik maar 1 dagje, precies genoeg om naar het Peace Memoriam Museum te gaan wat in het teken staat van de atoombomaanval. Het was niet al te goed weer wat ook paste bij de stemming en sfeer, want dit was een ontzettend indrukwekkend museum met veel informatie over de aanval, hoe Hiroshima daarvoor was en wat de veranderingen zijn geweest van zo'n afschuwelijke gebeurtenis op een stad en omstreken. Daarbij een pleidooi tegen het gebruik van kernwapens, wat ik nu alleen maar meer kan onderschrijven. Met name de persoonlijke verhalen van hele families die zijn weggevaagd grepen me erg aan. Goed moment om na te denken en stil te staan bij vrede en vrijheid en dat we dit nooit voor vanzelfsprekend mogen aannemen.

Na mijn bliksembezoekje ging ik per trein op weg naar Bungo Toyooka, een klein dorpje vlakbij Beppu City dat bekend staat om zijn vele hot Springs (de onsen waar ik al eerder over schreef). Ik raad iedereen aan om tijdens een reis naar Japan in guesthouses te verblijven. Ik heb in het guesthouse van de familie Kono de Japanse cultuur echt leren kennen. De dagen begonnen vroeg, met zenmeditatie om 6 uur in de ochtend, vervolgens ontbijt, tempelwerk, lunch, vrije tijd en diner. Het was fijn om te helpen met afwassen, een soort van deel uit te maken van een familie en me nuttig te maken voor de tempel, waar allerlei activiteiten plaatsvinden (zoals de dames uit het dorp die er breien en haken, kalligrafieles en een heus concert met een Mongools snaarinstrument). Verder ben ik ook getuige geweest van een boeddhistisch gebed voor de doden en heb ik samen met de gastheer de onsen in de omgeving ontdekt (waaronder eentje waarbij je begraven werd onder heet zand). Een verademing na alle drukte en heel fijn om gewoon lekker te niksen, te lezen en een beetje bij te slapen (ik blijf ook op reis fan van het middagdutje). Heel bijzonder om ook een echt inkijkje te krijgen in de Japanse cultuur. Wat mij betreft het absolute hoogtepunt van mijn Japanreis.

Tot slot Fukuoka, een grote havenstad in het Zuiden van Japan en omdat het Japangedeelte van deze reis er bijna opzat, de gelegenheid om me maar weer eens in een grote Mall te begeven om de broodnodige souvenirs te kopen. Ik kan overigens concluderen dat je er op een gegeven moment toch aan gewend raakt. Aangezien ik de beginnersfout heb gemaakt om veel te veel mee te nemen, is het me ook gelukt 6 kilo uit mijn backpack in een pakje te stoppen en dit per schip naar Nederland te verzenden met dank aan de ontzettend aardige dame van de Japan Post die mij uitgebreid hielp de lijsten in te vullen en de doos in te pakken  (ik ben benieuwd wie er eerder thuis is). Bizar dat dit overigens maar 30 euro kost. In Fukuoka was het mooi weer en is het me eindelijk gelukt een terrasje te vinden, waardoor ik onder het genot van een witbiertje (Hoegaarden) lekker in de zon heb zitten lezen, toch een beetje een thuisgevoel op de valreep voor mijn vertrek naar Zuid-Korea.

1. Henriette:
    24 april 2019
    Wederom een mooi stukje Kim! Geniet er van!
  2. Carolien:
    24 april 2019
    Geweldig geschreven weer Kim, dat middagdutje heb je van oma😉 op naar nieuwe verhalen
  3. Judith Maas:
    24 april 2019
    Ha Kim, wat bijzonder, zo'n Japans guesthouse en echt meedraaien met een gezin & community... Indrukwekkende ervaring om mee te nemen van je al even indrukwekkende reis! Veel plezier in Zuid-Korea en ik ben benieuwd wat je straks van de overstap gaat vinden naar andere landen, na Japan, Bali en Korea! Geniet ervan en groetjes!
  4. Marisca:
    26 april 2019
    Wat een geweldig verhaal weer kim en weer prachtige foto's ,zoals jij schrijft heb ik het idee dat ik naast je zit en meegenieten. 😘
  5. Rob:
    4 mei 2019
    Heb al je verslagen gelezen en genoten van jou. Nu de laatste weken. Geniet nog even.